Ston-island

2 augustus 2014 - Brokopondo, Suriname

02-08-2014

2e dag Brokopondomeer, Stoneiland. Vandaag varen we met bootjes naar 2 eilandjes in het meer. Onze gids Jurgen is streng, snel in de boot, plek zoeken, zitten. Handen binnen boord houden, de boten kunnen botsen. En dan varen we door het bos. Het Brokopondomeer is een stuwmeer. Destijds hebben ze gewoon een stuk oerwoud onder water laten lopen, compleet met dorpen en al. De tropische hardhouten Walababomen vergaan echter niet, de kale stammen, steken deels boven het water uit. Het is een spookachtig gezicht. Wel heel mooi. Onder water zitten ook boomtoppen. Af en toe botsen we met de boot daar tegenop. De boot begint gevaarlijk te wiebelen.Ze hebben net verteld hoe groot de piranha's hier worden: tot een meter en dat ze best gevaarlijk zijn, ze bijten zo een vinger af. Nog veel gevaarlijker zijn de roofvissen van een meter die in een groepen van 20 mensen aanvallen. Leuk zo'n wiebelend bootje. Ahum. Het gaat allemaal goed en we komen veilig bij het eerste eiland. Daar kunnen we een waterval spotten. Vanwege de pijn in mijn rug en de natte gladde wiebelende stenen sla ik die even over, het is zo al prachtig om te zien. Bij het volgende eiland kunnen we zwemmen en vissen in het Brokopondomeer. Het water is warm. Als je even stil staat wordt je omringd door talloze kleine visjes die nieuwsgierig komen kijken. We moeten terug, in de verte onweert het. Het licht is bijzonder mooi. In de dode bomen zitten gaten, dat zijn de nesten van papegaaien en zwaluwen. We zijn terug, ik zit in de hangmat, aan de overkant onweert het, ik zie een regenboog. Ik drink lauw bier.