District Commewijne

10 augustus 2014 - Paramaribo, Suriname

10-08-2014

Niks relaxen, geschiedenisles vandaag. We starten bij Peperpot, een oude koffie-en cacao plantage. Het wordt nu niet meer als zodanig gebruikt, het is nu een natuurpark. Hier kunnen we ook apen spotten maar die wilde apen laten zich ook vandaag niet aan ons zien. Onze gidsen hebben allebei op de plantage gewerkt. Ze vertellen hoe het ging op de plantage. Ook weten ze veel over de planten en de dieren. We zien de fabriek en de kampongs. Daar is een oude medische post waar Gert even wil kijken. Komt er opeens een woeste hond uit stuiven, hij krijgt Gert bijna te pakken. Daarna gaan we naar Fort Nieuw Amsterdam, nu een open lucht museum. Ik ben onder de indruk van de cellen waar men in eenzame opsluiting moest, in je onderbroek, anders kon je zelfmoord plegen. 7 Dagen lang met niets dan een brits en een emmer voor je behoefte. Eenmaal lukte het iemand te ontsnappen. Helaas hing aan de muur zo'n eng bijennest en was hij meteen dood. Dan volgt een traditionele javaanse lunch, de vlammen slaan uit de pan, heerlijk. De wc is een trapje met bovenop de pot. Spoelen doe je met een bakje water uit de emmer. Tot slot is er Marienburg, een voormalig suikerriet plantage waar ze suiker en rum maken. Een oude man van 83 heeft de opkomst en ondergang meegemaakt, hij vertelt ons zijn geschiedenis en laat zijn schrift met foto's en tekeningen zien. Onze gids spot Braziliaanse wespen, als we die storen komen ze ons allemaal achterna. Tijd om te gaan.