Mierenritueel

9 augustus 2014 - Galibi, Suriname

09-08-2014

Vandaag mogen we getuigen zijn van het mierenritueel. Dat is voor de meisjes die voor het eerst ongesteld worden. Ze vangen daarvoor 4 cm grote mieren. Die stoppen ze in van palmbladeren geweven riemen. Daarna krijgen de mieren rook van de sigaar van de medicijnman over zich heen. De mieren worden agressief. De meisjes moeten er dan op zitten. Ze moeten zich op 6 plaatsen laten bijten: polsen, schouders, buik, rug, enkels en knieën. Er wordt gegild, er wordt gegriezeld, uiteindelijk ondergaan zowat alle indianen het ritueel. Ook Gert krijgt een tatoeage op zijn arm geschilderd. Hij laat zich vrijwillig bijten. Bewondering. Maar als 1 van die mieren op de grond valt ben ik snel weg. De bedoeling is om met de boot naar Frans Guyana te gaan. De boot is echter vastgelopen. Het is eb dus dat kan nog wel even duren. Opeens ben ik er even helemaal klaar mee. Ik heb schoon genoeg van overal zand, gammele wc's en weer rijst met kip. Ik verlang naar het comfort van een hotelkamer, een douche met een flinke straal water en een wc alleen voor ons zelf. Even lekker onze eigen gang kunnen gaan. Na een uur wachten is onze groep, efficiënt als wij Hollanders zijn, het wachten zat. Als de boot niet bij ons komt gaan wij wel naar de boot. Benito wordt nog even gevraagd maar die zegt dat de boot over een uur komt alleen zei hij dat een uur geleden ook al. We waden naar de boot. Met z'n allen hebben we hem zo los. Een uurtje later zijn we in Frankrijk, Frans Guyana dus. Ineens rijdt het verkeer weer rechts en moeten we met euro's betalen. We bezoeken de beruchte gevangenis van Pappilon en de markt. Veel tijd krijgen we niet want de boot moet weg. Als we bij de steiger komen is de boot weg. Nee toch niet. Uiteindelijk zijn we nu toch op weg naar ons hotel.