Paramaribo

27 juli 2014 - Paramaribo, Suriname

Vandaag gewoon niet bijkomen van de reis, gewoon 8.00 uur rondleiding door Paramaribo. Wel leuk, wel warm. De meeste hotspots al gezien. Dat is eigenlijk niet het leukste. Dat is de dierentuin om je heen. Gigantisch grote kwakende kikkers, mooie vogeltjes die bij je op de ontbijttafel komen, de vrolijke mensen. Veel Surinamers spreken ons aan, prettige, vakantie roepen ze. Hoe weten ze dat wij hier op vakantie zijn? Een man komt enthousiast voor me staan springen in voetbalkleren, ik loop de halve marathon mevrouw, 3x per week een rondje van 6 km door Paramaribo mevrouw! De zangwedstrijd van de vogeltjes is net afgelopen, een trotse man vertelt dat zijn vogeltje ter grote van een kanarie, wel 10000 euro kost. Een vermogen hier, want we zien ook de keerzijde. Compleet vervallen huizen, zelfs de beroemde houten huizen die op de werelderfgoedlijst staan zijn deels gewoon niet onderhouden. De eigenaar wacht op geld om het op te knappen heet het dan. Zelfs een paar ministeries zijn er belabberd aan toe. Veel mensen wonen in huisjes waar wij nog geen vakantieweekend in zouden willen zitten. Soms slapen er 15 mensen in, ze hangen de hangmatten schuin over elkaar heen. Er lopen mensen te bedelen op straat. Er slapen mensen op bankjes en in portieken. Of lopen stoned over straat met een vreemde blik in hun ogen. Hallo cultuurshock. 12.00 uur, tosti, pauze.

1. Jolanda Hilbrands:
    28 juli 2014
    Hoi zus,
    Eindelijk voet op Surinaamse bodem en ja heerlijk warm!!!Tja bijkomen is er niet bij, direct op stadstoer, zo kom je meteen in het ritme. Ik neem aan dat je de 1e avond wel even samen een djogootje hebt genuttigd.!!!! Wat was de 1e indruk van de jongens? Leuk die foto's en zo herkenbaar. Het roept weer allerlei herinneringen bij mij op. Zo te zien is er nog weinig veranderd sinds mijn bezoek in 2006. Kijk uit naar jullie volgend verslag en jaloersmakende foto's.
    groetjes van je zus.
  2. Pa & Ma Kruserbrink:
    28 juli 2014
    Goedenmorgen allemaal, en hou ons maar op de hoogte van
    van jullie belevennissen. groetjes
  3. Janny en Bert:
    29 juli 2014
    Hoe zo "vakantie..." uitrusten kan je in nederland wel! Je bent niet helemaal naar Suriname gekomen om te relaxen.... toch??
    Zo te lezen hebben jullie al heel wat indrukken opgedaan en al wat van de cultuur opgesnoven. Erg leuk om te lezen! Ja ik zie het ook nog allemaal zo voor me! En dit is nog maar het begin!
    We zijn erg benieuwd naar jullie verder belevenissen!
    Groetjes, Janny en Bert
  4. Lian Lohuis:
    8 augustus 2014
    Indrukwekkend......
  5. Pa en ma dennenkamp11:
    11 augustus 2014
    Het leven in de tropen is toch wel wat anders als het leven in nederland en wij kunnen ons goed voorstellen dat het wel vermoeiend is en de verhalen en vele foto s laten dat wel zienmaar alle belevenissen maken veel goed,wij zijn op veel plaatsen daarvan ook geweest en vinden het fijn datjulli nu ook een voorstelling kunnen maken hoe wij daar 4 jaren lang gewoond en geleeft hebben. groeten van pa en ma